Jelenleg 558 vendég és 2 tag online

Magyar harckocsik

1 hónapja 2 hete #299051 Írta: esem
Megválaszolva: esem
Az elfnet YouTube csatornáján hetente jelennek meg tankos ismeret terjesztő videók, most az m38 toldirol került ki egy :)

Az alábbi felhasználók mondtak köszönetet: _BudSpencer_, krisztianbibor

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

1 hónapja 1 hete #299223 Írta: krisztianbibor
Megválaszolva: krisztianbibor
A WoT hivatalos francia fórumán megjelent egy rövidebb cikk a magyar harckocsikról is. Sajnos új információval nem szolgál, de bemutat egy teljes szubjektív fejlesztési ágat.
A poszt: forum.worldofta...088434
Az alábbi felhasználók mondtak köszönetet: _BudSpencer_, RockyRuciano, Slandyke

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

1 hónapja 4 napja - 1 hete 4 órája #299262 Írta: krisztianbibor
Megválaszolva: krisztianbibor
Tudtok valamit a Straussler által tervezett 88 mm-es önjáró lövegről?
Az Armoured Archivesnak egy hete volt egy rövidebb kérdezz-felelekje az Armored Patrolon, ma voltak a válaszok, ott említették az elsőnél.
thearmoredpatro...tions/
Rohamlöveg lehetett egyébként? Ilyen kaliberű ágyú gyenge lett volna tüzérségnek. Esetleg ha Karika tud róla valamit, nagyon érdekelne.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

1 hónapja 4 napja - 1 hónapja 4 napja #299268 Írta: RockyRuciano
Megválaszolva: RockyRuciano
A briteknek volt egy 25 fontosnak nevezett ágyújuk (hivatalos néven Ordnance QF 25-pounder), amit metrikus rendszerre átszámítva 88 mm-snek szoktak megadni, noha a pontos űrméret 87.6 mm volt. Ez az ágyú a briteknél nagyon elterjedt volt, a 60-s évek végéig rendszerben volt náluk (más országoknál tovább).
Ezt az ágyút 2, a II. vh alatt rendszerbe állított önjáró lövegnél (Bishop, Sexton) is felhasználták.
Mivel ebben az időben Straussler már egyértelműen odakint dolgozott (lásd DD tank), így szerintem egy kísérleti fázisig eljutott, de rendszerbe nem állított brit önjáró lövegről lehet szó. Többet nem tudok.
Az alábbi felhasználók mondtak köszönetet: Leopardusz, krisztianbibor

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

4 hete 1 napja #299298 Írta: Karika
Megválaszolva: Karika
Nem 88 mm-es löveg volt a szóban forgó Straussler önjáró löveg, hanem 17 fontos (17 pounder, röviden 17 pdr, ami 76,2 mm-nek felel meg metrikusan). Nem tudom miért írta a választ adó Ed Francis 88 mm-est, majd megkérdem tőle. Straussler Monitor volt a neve, egy darab prototípus épült belőle és így nézett ki:




Nem akarok túl sok időt szánni ennek a hozzászólásnak a megírására, szóval engedelmetekkel ide copy-paste-elek egy általam pár éve írt összefoglalást. A doktori munkámmal még nem jutottam el ideáig, lenne még egy két hozzáfűznivaló, de a lényeg benne van:


A Straussler Monitor önjáró 17 fontos löveg

1943-ban Straussler hounslow-i műhelyében elkészült egy az eddig tárgyalt DD tankoktól merőben különböző kerekes önjáró löveg prototípusa, ami sok tekintetben megelőzte korát.
A terv a Straussler Monitor elnevezést kapta,de egyes szakirodalmak Straussler Conversion néven is emlegetik.

A jármű lényegében nem volt több, mint egy négy kerékkel ellátott, motorhajtású 17 fontos tankelhárító ágyú, melyhez egy Bedford QL teherautó alkatrészeit használták fel. A kiszélesített első tengely felett, a menetirány szerinti baloldalon kapott helyet a löveg a hozzátartozó vékony lövegpajzzsal, míg a jobboldalon a nyitott vezetőkabin és a hathengeres, 72 lóerős motor volt. Ez hajtotta az első két, illetve álló helyzetben a jobboldali hátsó kereket. Az egymáshoz viszonylag közel elhelyezett hátsó kerekeket egymással ellentétes irányban, „kifelé” fordítva lehetővé vált álló helyzetben, hogy jármű az első tengely körül 360°-ban, egyhelyben körbeforoghasson.556 1944 elején Straussler megtervezte kisebb, 6 fontos tankelhárító löveggel szerelt változatát is, de ez nem került megépítésre végül.

1944. április 24-29 között az MEE kipróbálta a Monitort, s az remek eredményeket produkált. Rendkívül alacsony építése miatt kiválóan lehetett volna terepen álcázni, és jóval könnyebben lehetett vele helyet változtatni, mint egy hagyományos gépvontatású, hasonló kaliberű páncéltörő ágyúval.
Mindazonáltal a május 10-én kelt végső jelentésben nem javasolták rendszeresítésre, azzal az indoklással, hogy nem biztosított elegendő páncélvédelmet kezelőinek. Ez igencsak különös, főleg annak tükrében, hogy egy hagyományos, motor nélküli 17-pdr sem nyújtott volna akármivel több védelmet. Így feltételezhető, hogy valami más is állhatott az elutasítás hátterében, ami azonban az általam vizsgált forrásokból sajnos nem derült ki.
A brit hadsereg feltehetően ekkor még nem állt készen egy ilyen eszköz használatára, s végül majd csak az 1970-es években állított rendszerbe hasonló, motorhajtású tüzérségi eszközt: a 155 mm-es FH70 vontatható, de külső, leszerelhető motorral is ellátott tarackot.
Bizonyos tekintetben a napjaink számos hadseregében megtalálható, APU-val (auxiliary power unit, magyarul kisegítő erőforrással) ellátott, alaphelyzetben gépvontatású, de rövidtávon önállóan is mozogni képes tüzérségi eszközök előfutárának is tekinthetjük a Straussler Monitort.

Mellékletek:
Az alábbi felhasználók mondtak köszönetet: _BudSpencer_, krisztianbibor

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

4 hete 1 napja #299299 Írta: RockyRuciano
Megválaszolva: RockyRuciano
Először is köszi a leírást.
A Straussler Monitor elutasításához pár gondolat:
Szerintem az elutasítást abban a kontextusban érdemes nézni, hogy 1944 elején már tömeggyártás alatt ill. szolgálatban volt 17 fontos löveggel az Archer és az Achilles, mint mobilis tankelhárító jármű a Royal Artillery-nél és a Sherman Firefly és az A30Challenger a páncéloscsapatoknál, 1944 őszén pedig a módosított 17-fontossal a Comet szolgálatba állt ill. a Centurion Pilot változatban ("normál" 17-fontossal) már tesztelték. A Royal Artillery-nél emellett még szolgálatba állították az USA M10-t is - ha pedig a brit járművek gyártásánál bármi további mennyiségi hiány fellépett volna, akkor szóba kerülhetett volna akár M18 is, minőségi/ágyúteljesítményi gond esetén pedig a M36 lett volna beszerezhető.
Így a Monitor a Royal Artillery szempontjából "beszorulhatott" a hagyományos gépvontatású 17 fontos és a védettebb + még mozgékonyabb tankelhárító járművek közé, az egész British Army szempontjából pedig ez a kiszorítás még kiegészülhetett az említett tankokkal + amerikai TD-kel.
Ezért ha a tesztek jó eredményeket hoztak, lehet (sőt szerintem valószínű), hogy az elvetésről szóló döntés nem mérnöki/hadmérnöki szinten született, hanem a Royal Artillery szakszolgálati vezetése hozta meg, hogy a párhuzamosságot ne növelje, akár vezérkari szintű döntés is születhetett, de akár a haditermelésért felelős minisztériumok egyike is mondhatta, hogy nincs szabad gyártási kapacítás.

MJ: (minimum) 3 haditermelésért felelős minisztérium is volt (ezért írtam többesszámot) + a hadügyminisztérium, ebből min. 2-nek volt beleszólása a szárazföldi hadsereg utánpótlásába

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

4 hete 22 órája #299300 Írta: krisztianbibor
Megválaszolva: krisztianbibor
Találtam pár magyar; illetve magyar tankokkal vegyes fejlesztési fát egy oldalon.
Magyar: pikpikker.neoci...1.html
Magyar-Bolgár: pikpikker.neoci...1.html
Magyar-Román: pikpikker.neoci...1.html

Habár vannak hiányosságai, problémái ezeknek az ötleteknek, illetve magával a kivitelezéssel is, de azért gondoltam megosztom veletek. Elvégre ez is azt mutatja, hogy érdekel másokat, például ezeknek a javaslatoknak a készítőit is a magyar harckocsifejlesztés.

Pár szót azért ejtenék a hibákról. Valószínűleg az "59/60M" a Straussler MBT-t hivatja reprezentálni, de ha jól tudom soha nem volt így jelölve, valamint valószínűleg a mellékelt rajz sem pontos, legalábbis nekem nagyon meredeknek tűnik a páncélzat Karika modelljéhez képest.
Az autoloaderes páncélost a szerző ott találhatta, ahol én, de a 47M jelölés (mint Karika korábban kifejtette) nem volt használva semmin, és egyébként is a löveget, nem pedig magát a tervet említették így a leírásban.
A "61M"-ről ötletem sincs mi lehet, de a többiből kiindulva gondolom fikcionális.
A Straussler AC-2 csak géppuska méretű ágyúval lehetett felszerelve, Tier 4-be esélytelen lenne, még a Csaba is elég kétséges egy szinttel feljebb, ugyan én a Luchsból indultam ki (bár itt megjegyezném, hogy a Pz. II-re sem szereltek soha 3 vagy 5 centis löveget).
A Csepel K-250 pedig a Csaba felváltására volt tervezve, logikátlan lejjebb sorolni.
A FUG szintén csak nehéz géppuskával volt felszerelve, Tier III felett pedig nem találni olyat.
Kérdéses az is, hogy három Tas mennyire lenne izgalmas, a Csepel K-801-et pedig egy Facebookos magyar fa készítője találta ki a K-800-ra alapozva (alaptalanul), stb.
A Bulgáriával való közös tree érdekes elgondolás, de nem látom értelmét annak tekintetében, hogy nem igen volt köze a két országnak egymáshoz, illetve azon a módosított T-34-en és egy '80-as évekbeli projekten kívül nincs nagyon mit felmutatniuk.
Akit egyébként érdekel a BT-1 Oktopod, itt olvashat róla: weaponews.com/w...y.html
A Romániával való közös fa ennek tekintetében jobban működne, de valószínűleg túl megosztó lenne mindkét fél számára.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

3 hete 4 napja #299336 Írta: krisztianbibor
Megválaszolva: krisztianbibor
Találtam egy képet magyar propagandapószterekről 1944-ből.
A középsőn valószínűleg egy Tast vagy Párducot szemléltet a lövegpajzsből ítélve. Mindenesetre csinos kis ábra.
Fotó: upload.wikimedi...07.jpg

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

3 hete 2 napja - 3 hete 2 napja #299360 Írta: Fücsök
Megválaszolva: Fücsök
Pikkpikker nem kutató, így pontatlanságok mindig vannak a fejlesztési ágaiban. Egyébként minimális az esélye, hogy lesznek kombinált fejlesztési ágak a gyűjtői tankok megjelenésével. Továbbá a változtatható legénységű prémium tankokból is lehetne több, pláne a kis ráfordítandó munka miatt. Pl. magyar-német Pz IIIM, Pz IVG, magyar-cseh-német Turán III prototípus, magyar-svéd Toldi III, magyar-szovjet ISU-122S. Mint látszik főként a minket érintő típusokat írtam, de lenne lengyel-szovjet, brit-amcsi és svájci-svéd vonalon is ilyen.B) Ezek vonzóbbak lennének, mint az egy nemzetnél használható prémium tankok.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

6 napja 23 órája #299490 Írta: krisztianbibor
Megválaszolva: krisztianbibor
Egy kis olvasnivaló akit érdekelhet: thearmoredpatro...sal-2/
Illetve Karika, még a nyáron említetted hogy egyik ismerősödnek lesz lehetősége belenézni Martin Dubánek egyik könyvébe. Végül volt neki, és talált bármit is?
Az alábbi felhasználók mondtak köszönetet: _BudSpencer_, Fücsök, Slandyke

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

6 napja 7 órája #299505 Írta: RockyRuciano
Megválaszolva: RockyRuciano
Legfőképpen, GRATULÁLOK!
Van pár gondolatom/megjegyzésem:
1) a Tier IX-X történelmisége felől nem vagyok meggyőződve, de a WoT/játék szempontjából eddig mindenképpen ez lenne a legjobb + legperspektívikusabb magyar tech-tree.
2) a Tier IX-X-hez javasolt auto-töltő-mechanizmus - legalábbis leírás szinten - igen hasonlít a WG által nemrég előhozott tervezett olasz nehéz tankok auto-töltő-mechanizmusához. Olvastam korábbi írásodat/elgondolásodat erről az auto-töltő-mechanizmusról, így bizonyos, hogy nem részedről történt plágium, hanem valószínűleg párhuzamos gondolkodás esete forog fenn. Nem vagyok szuper-teszter, így nem ismerem, mire gondoltak pontosan a WG részéről, de így nehezebb lesz a magyar med tech-tree eredetisége mellett érvelni.
3) Valahol olvastam, hogy a Tas tervezésekor a motorok között felmerült az akkoriban Jendrassik György által frissen kifejlesztett turbófeltöltős dízelmotor felhasználása. Ez a turbófeltöltős dízelmotor az akkori világ élvonalába tartozott (ha nem egyenesen a csúcsát jelentette!). Nem tudom miért került le a napirendről, talán a kísérleti fázis okán, talán mert Jendrassik György a Ganzban dolgozott, nem pedig a Tas-t közvetlen fejlesztő WM-nél. Mindenesetre a Tas kifejleszhető moduljának be lehetne tenni ezt a dízelmotort.
4) A Tas-ről szólva figyelmedbe (illetve minden téma iránt érdeklődő) ajánlanám a Puedló kiadónál jópár éve megjelent Nehéz harckocsik című könyvet, amelyben az általam ismert legteljesebb leírás található a Tas-ról (részletrajzokkal, fényképekkel stb-stb.).
Könyvtáram ezen részéhez sajnos a következő hónapokban valszeg nem férek hozzá, és így a kötet szerző közül csak Turcsányi Károly és Kovácsházy Ernő neve ugrik be. Egy Kovácsházy Ernő (gondolom az édesapa) résztvett a Tas konstrukciójában (talán ő volt a főkonstruktőr?), így ezen könyvben mindenképp autentikus információk vannak a Tas-ról.
Az alábbi felhasználók mondtak köszönetet: _BudSpencer_, Slandyke, krisztianbibor

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

5 napja 22 órája - 5 napja 22 órája #299509 Írta: krisztianbibor
Megválaszolva: krisztianbibor
Köszönöm!
Az autotöltős projekt hitelességéről én sem vagyok megbizonyosodva, de nincs nagyon (sőt egyáltalán) más jelölt jelenlegi tudásom szerint.
Az egyediséggel véleményem szerint kétségkívül nem lesz probléma, az olasz nehézharckocsiknak teljesen megegyező lesz a már jól bevált mechanikához a töltésük, egyedül annyi a plusz, hogy ha újratöltés vége előtt pár másodperccel kell lőnöd, rövidebb lesz a következő lövedék töltési ideje.
A Tas dízelmotorjáról esetleg van egyéb információd vagy forrásod? Illetve köszönöm az irodalmat is, mindenképp utánanézek!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

5 napja 14 órája #299513 Írta: RockyRuciano
Megválaszolva: RockyRuciano
Az eddigi magyar tech-tree elgondolásoknál a Tier IX-X szintjén én eddig a T55 magyarításáról/magyar továbbfejlesztéséről, a Straussler MBT-ről meg a Tas fantasztikumba átmenő továbbfejlesztéséről hallottam. A messze legjobb ezek közül a Straussler MBT volt, de Straussler azt Nagy-britanniában fejlesztette a briteknek. Így a lehető legjobb, hogy ráleltél és felfigyeltél erre a cseh/szlovák "csoda"-dokumentációra. A Straussler MBT-t meg mostantól el tudom képzelni a lengyel/orosz "nemzetválasztó" Rudy példájára magyar/brit prémiumtanknak - Tier IX-nek és TierX-nek egyaránt beilleszthető, CW vagy Ranked jutalomtank is lehet belőle, úgyhogy erről az ideáról sem kell lemondani.
A 44M Tas 2 megépített prototípusa 2 db, a Turán harckocsikról ismert, sorozatban gyártott és bevált Weiss Manfréd V–8 benzinmotor egymás mellé építésével lett megépítve. A dízelmotor mint kezdeti, de kényszerűségből elvetett lehetőség vagy továbbfejlesztési ötlet merült fel. Bocs, hogy félreérthető voltam.
A Tasról nekem 2 elfogadott infoforrásom/leírásom van:
a Haditechnikában volt egy cikksorozat. Előkerestem, a 2006/4-5-6 számokban. A Haditechnika archívuma nyilvános, ezek a lapszámok legálisan letölthetőek:
real-j.mtak.hu/11727/
Ezt most átfutva nem láttam a motorral részletesen foglalkozó részt (inkább a lövegre koncentráltak).
A másik az említett könyv, ebben kell szó lenni a dízelmotorról - de emlékeim alapján csak kb. fél oldalnyi. A könyv 3-4 évvel későbbi, mint a Haditechnika, így frissebb (+ részletesebb) infokat tartalmaz. Ha ennél részletesebben érdekel, akkor sajnos nem tudom, hol leled fel a motor leírását (talán az adott rész szerzőjét megkeresve lehetne többet megtudni vagy a Ganz nem-tudom-hova-került levéltárát átnézni, ha igazi kutató hajlamod van).

P.S:
Apróság, de a Tier VIII tankot egyszerűen 44M Tas-nak hívnám. Korbulyhoz kötése szerintem csak céltalan/felesleges kétkedést/kritikát válthat ki - Te is írod, hogy emlékezet meg szóbeli közlések alapján volt kénytelen dolgozni és megpróbálta rekonstruálni a Tas-t, elsőként küzdve a kétellyel meg a politikai "ellenszéllel". Tényleg nem az érdemeit akarom csökkenteni, mert nélküle szerintem fel sem ismerték volna a cseh levéltár selejtezésre váró papírjai között a Tas modellek fényképeit ---- és lettek így társai és követői.
Az alábbi felhasználók mondtak köszönetet: _BudSpencer_, Slandyke

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

5 napja 10 órája - 5 napja 8 órája #299514 Írta: Fücsök
Megválaszolva: Fücsök
Itt megtalálható a tartalomjegyzék:
www.antikvarium...388551
Sándorék berakták a diesel motort is, de gondolom csak feltételezhető a teljesítménye, mivel csak viszonyíthatunk a későbbi vonatmotorokhoz.
Egyébként a Zrínyi I a 43M löveggel is elég lehet tier V-be, HA nem a hagyományos harkocsilőszert tüzeli. A PAK 40-es legelső lőszere 148mm-es függőleges páncélt vitt át 100 méteren, ennek a lövedéke 792m/s kezdősebességgel repült, a háború közepén váltottak a 770m/s sebességű kisebb lőportartalmú lőszerre, és ettől is gyengébb a 752m/s kezdősebességű és eltérő lőpor eloszlású harckocsilőszer. A Turán III is emiatt ütött át 113mm-et, amikor a legerősebb lőszerrel kb. 140mm-et is átvitt volna! A Tasba már eleve az L/46-os ágyút akarták berakni, mivel nem számított a plusz súly illetve az egyensúly mint a Turánnál, továbbá a hosszabb lőszerből is elég befért volna, mivel 50-80 db 80mm-es lőszerrel számoltak eredetileg a harkocsihoz.
Az alábbi felhasználók mondtak köszönetet: _BudSpencer_

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

4 napja 23 órája - 4 napja 22 órája #299519 Írta: krisztianbibor
Megválaszolva: krisztianbibor
A T-55-nek hagyományos értelemben vett magyar továbbfejlesztése sosem volt. A Straussler MBT a játék szerinti besorolásokat tekintve TD, így logikátlan a közepes ág végére tenni.
Egyébként utóbbit a magyar fába javasolnám, mivel egy újabb brit páncélvadász ág nem valószínű, prémiumnak pedig ugyan nem zárom ki, de kissé "pazarlásnak" érzem a mi szemszögünkből.

A Tas motorjáról nem voltál félreárthető. Csupán szükségem lenne az eredeti cikkre, ahol említették, legalább forráshivatkozásképp. Az említett könyvbe lehet lesz lehetőségem belenézni, de erről még nem tudok semmit mondani biztosra.

Az elnevezés terén egy olvasó ajánlotta, hogy a Tier VII-es Tas Pt.-t jelöljem inkább 44M Tas néven, hiszen ez volt az eredeti. Korbuly rekonstrukciójára úgy gondolom kicsit becsapás lenne úgy hivatkozni, mint a "valódi" Tas. Egyelőre nem találtam jobb megoldást, de a játékban ennél jóval több tényleg hibás megnevezés van.

Valamint Fücsök, a Zrínyi és Turán lőszereinek páncélátütéséről van bármi forrásod? Sajnos én nem találtam a 43M 75 mm-es lövegnél említve az általad megjegyzett értékeket. Pontosabban a PaK 40-nél igen, de arról nincs információm, hogy annak a lőszereit mi is használtuk volna a 43M lövegben.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!


KERES
© 2020 WOTINFO. Minden jog fenntartva.