No, akkor lássuk az izraeli vonalat, azon belül is a Merkava-kat
A játékban elég régóta benne volt prémium tankként a Merkava 2D, és a játékosok azóta kérték, hogy legyen egy komplett izraeli ág. Elég sokat kellett várni rá, de megérte. Ebben a leírásban a jelenlegi állapotokkal fogok foglalkozni, nem azzal, hogy milyen volt a vonal korábban, hiszen az irreleváns már.
A vonal érdekessége, hogy nincs tier 2-es és tier 7-es tank. Tier 1-ben megkapjuk az M50-es, izraeli Shermant, majd utána tier 3 következik, ami a Tiran 6. Ez egyébként egy elfogott egyiptomi vagy szíriai T-62-es tank, amit Izrael használt, ismeretlen számban, főleg második vonalbeli tankként. Innen három irányba mehetünk tovább: izraeli vonalon maradva a Merkava és a Magach felé, valamint átugorhatunk az 'orosz' vonalra, a T-64-re és onnan tovább. De most maradunk Izraelben
Bármelyik vonalon is megyünk, mindegyik a tier 8-as Merkavaba csatlakozik be.
A Magach az amerikai M48 és M60 izraeli változata, viszonylag lomha, de nagy DPM-el rendelkező tankok, elég jó páncélzattal. Izrael 2014 környékén vonta ki végleg szolgálatból őket, az utolsó verzió a 7C volt, ami itt tier 6-ben foglal helyet. M60T néven a török hadseregben a mai napig szolgálnak ezek a járművek.
És akkor a Merkava vonal, egy kis történelemmel.
Szinte minden katonai járművek iránt rajongó ismeri ezt a harckocsit és emiatt van egyfajta legenda is körülötte, miszerint ez a legjobb tank a világon, hiszen izraeli, nulláról lett felépítve, a legénység védelme a legfontosabb stb... A valóság ennél kicsit árnyaltabb.
A 60-as években Izrael tárgyalásokat folytatott Nagy-Britanniával a Chieftain licencére. Kaptak is két példányt tesztelésre, ám végül az üzletből nem lett semmi, mivel Nagy-Britannia akkoriban az arab országokkal volt inkább barátságban.
Ekkor lépett színre a legendás dandártábornok, Israel Tal, aki beindította a Merkava programot, ami nem volt annyira egyszerű, hiszen Izraelnek nem állt a rendelkezésére megfelelő anyagi háttér. A programot főleg amerikai kölcsönökből finanszírozták, az acélt pedig Dél-Afrikából importálták hozzá. Ez annyira szoros együttműködést hozott magával, hogy a dél-afrikai Olifant Mk. 1A izraeli segítséggel készült (és gyakorlatilag egy Sho't Kal, vagyis izraeli Centurion).
Izrael fel is ajánlotta nekik megvételre a Merkava-t, de a dél-afrikai kormány sokallta a 810.000 dolláros árat érte (ez ami árfolyamon számolva 5.5 millió(!) dollár).
A másik érdekesség, hogy Izrael nem készített prototípusokat, teszt verziókat a járműből, mint ahogy más nemzeteknél volt szokás, mivel nem volt erőforrásuk rá.
Amikor 1974-re elkészült a jármű, nemhogy nehezebb volt minden addigi tanknál, ami szolgálatban volt az izraeli hadseregben, de semmi újat sem nyújtott, hiszen, minden alkatrésze vagy importált volt, vagy ha ők gyártották, licencelt. Ezáltal gyakorlatilag nem volt különbség a már szolgálatban lévő Magach 3, 6 és Sho't Kalok és a Merkava között, hiszen ugyan azokból a komponensekből állt... Amit elértek, hogy gyártottak maguknak egy saját M60 másolatot, viszont ez technikailag teljes mértékben izraeli volt, Izraelnek tervezve és gyártva, és akkor ez volt, ami számított.
Az 1982-es Libanoni háborúban kezdtek előjönni a problémák a harckocsival, főként annak köszönhetően, hogy nem voltak tesztelve, nem volt prototípus. Az egyik legnagyobb probléma a torony hátulján lévő 'shot trap' volt, főleg az RPG-k miatt. A Merkava 2-eseket ezért kezdték felszerelni a jellegzetes golyós láncokkal, de ezt később a korábbi típusokra is bevezették. A legmodernebb, Merkava 4-eseken is megtalálható ez a megoldás.
A másik probléma, a sebességváltó volt. A Magachokban használt Allison sebváltó egyszerűen nem bírta kezelni a tankot harci körülmények között (egyesek szerint az is közrejátszott, hogy a Yom Kippuri háborúban harcképtelenné vált tankokból kukázták ki őket, mivel nem volt elég készeleten). Ezt lecserélték később a német Renk sebváltóra, így a Merkava 2 lett az első, működő széria, míg a Merkava 1 gyakorlatilag a 'pre-production' típus.
A páncélozottság sem volt annyira legendás, mint sokan hiszik, itt is az anyag és erőforráshiányt kell keresni. Sima hegesztett acél volt a Merkava 1 'védelme', a motor felett néhol mindössze 20-30mm... Oldalt sem volt jobb a helyzet, ahogy a toronynál sem: hiába volt öntve a torony eleje, sok helyen üreges páncél volt, aminek eredményeként, bár a tornyot nem vitte át a lövedék, az üreges részben beragadt, ezáltal nem volt a torony mozgatható... A másik pedig, hogy a Merkava 1-esen egyáltalán nem volt semmilyen ERA páncélzat.
Mindezek ellenére a program maradt és fejlődött. 1984-től a Merkava 2 megkapta az Elbit Matador 2 tűzvezérlő rendszert, majd 1985-től a végleges verzió, a 2B következett, immár erősebb oldalsó páncéllal (side skirts), lézer előrejelző rendszerrel. 1989-ben fejezték be ennek a verziónak a gyártását.
A Merkava 3 már egy igazi nagy ráncfelvarrást kapott: kompozit és moduláris páncélzatot a könnyebb javíthatóság érdekében. ERA itt sem található meg, mivel Israel Tal inkább más, passzív védelmet látott szívesen a tankjain. Új löveget kapott a jármű, immár egy 120mm-es simacsövű IMI L/44-et, ami képesség tette minden szabvány NATO lövedék használatára. Jelenleg is szolgálatban van, fokozatosan váltja ki a Merkava 4.
1999-ben kezdődött a fejlesztése, és jelenleg is folyamatosan tart. Egyformán használható hagyományos és asszimetrikus hadviselésre. Új löveget kapott, szintén 120mm-es sima csövű, félautomata 10-es tárral, ahol a töltőnek ugyanúgy be kell helyezni a lövedéket a lövegbe, viszont ez egy elektromos dobtár szerű rendszer megkönnyíti. A páncélzat is erősebb lett, főleg a torony teteje (a parancsnoki kupola olyan nehéz, hogy külön motor segíti kinyitni).
A legmodernebb típusa jelenleg a Merkava 4M 'Meil Ruach'. A legmodernebb Trophy APS-el felszerelve, 2014-ben láttak harcot, ahol jelentések szerint tucatnyi RPG-t állítottak meg. Pontos infó nincs, de legyen annyi elég, hogy Izrael egyetlen Mk4-est sem veszitett a hadművelet során...
És akkor az unalmas részek után lássuk, mit ad a játék:
Amennyiben választottunk, hogy a Merkava vonalra megyünk, az első tank amit megkapunk, az a... Sho't Kal Dalet. Igen, előbb még át kell magunkat küzdenünk az izraeli Centurionon.
Utána érkezik tier 5-ban a Merkava 1. 4-es tár, 10 másodperces töltés / lövés, 3 másodperces intraclip. Nem jó, de lesz jobb. Tier 6-ban a Merkava 2B-t kapjuk, gyakorlatilag ugyanaz mint az 1, kicsit mozgékonyabb, kicsit gyorsabban tölt, de a történelmi részből levonható, hogy annyira még ez sem fun. Aztán tier 8-ban érkezik a Merkava 3 Barak Zoher, ami az egyik legjobb tier 8-as MBT.
Itt már megtalálható a Trophy APS, a 120mm-es löveg képes ATGM-et is lőni, a töltésidő lecsökkent 6,4 másodpercre / lövés, és 1,9 sec lövések között. Emellé légkondi is jár, hogy a legények kicsit jobban teljesítsenek. Az átütés drasztikusan változik, 370mm-ről 700-ra (ezek mind stock értékek), az alfa 400-ról 450-re nő, a DPM 3822-ről 5491-re... Szóval tényleg upgrade a tank.
A tier 9-es Merkava 4 sokban nem különbözik, a száraz tények szerint a töltésidő ugyanaz, hiszen a löveg nem változik, viszont az alfa 480 lesz, az átütés 750mm, így 5857-es DPM-et kapunk. Ellenben itt már megtalálható a troop compartment, amivel 25%-al gyorsabban foglalunk, és álló helyzetben ugyanennyivel gyorsabban javulnak a modulok. Valamint, az MBT-k közt egyedi tulajdonság, hogy egy egyfős mortar "csapatot" be tudunk pakolni hátra. A bátor legényt kitesszünk csata közepén egy domb mögött, ő pedig rendíthetetlen módon elkezdi szórni az ellenfeleket, random. Sokat nyilván nem sebez, de bázis visszalövésre tökéletesen alkalmas.
A vonal végén pedig a már említett Mk. 4M van. Itt szintén hatalmas ugrás következik DPM ben, számszerint 5857-ről 7676-ra. Töltésidő is csökken, 4,91-re, az átütés 800mm-re nő, az alfa 510-re. Mortaros legény marad, valamint megkapja az IronVision rendszert, amivel a spot visszajelzés ideje csökken (6th sense a WoTban).
De az igazi móka, a NextGen Trophy APS. Amennyiben nem teszünk be mortar legényt, tudjuk használni a Supercharged APS-t. Amikor ezt aktiváljuk, az APS lelő minden, 100mm-nél nagyobb kaliberű lövedéket és ATGM-et. 10 másodpercig tart, és 2 perc cooldown van rajta. Emellé 12 extra APS 'lövedéket' is kapunk az alap 8 helyett. Alapból 20 másodperces CD-vel működik, ennyi időnként szedi le a bejövő lövedékeket.
A tank játékstílusa a 0.33-as patch óta kicsit megváltozott. A DPM-nek és a páncél buffnak köszönhetően sokkal agresszívabb játékot lehet vele csinálni. Amikor 5-10 AI foglal, supercharged APS bekapcs, és berongyolás a cap zoneba, itt egy tankot érdemes megpróbálni kilőni és a testét használni fedezéknek, míg a társak remélhetőleg segítenek...
Közben a Youtube mint kiderült, feltöltötte az elveszettnek hitt videómat, amit unalomból csináltam, így egy kis gameplay is akad. 9:40-től Merkava, 13:12-től a supercharged APS működés közben.