No, kicsit elhúzódott a dolog, de csak eljutok a befejezésig.
Itt már ismét ömlesztve írom, ami eszembe jut, de főleg a játék sötét oldala lesz napirenden. Újra megemlítem, hogy 90%-ban PvE játékos vagyok, tehát a PvP-ben lévő problémákról nem igazán tudok írni vagy segíteni, mivel: 2015.01.10-én regisztráltam a játékba, ezalatt összesen 17 random csatát mentem, 58,8%-os winrate-el, szintén 17 csata GLOPS-ban, ugyanúgy 58,8% winrate, valamint 1980 PvE meccs, 80,8%-os winrate-el. MBT a kedvenc osztályom és tier 8-ban játszottam a legtöbbet. 1980 PvE meccsből kihúztam 7 tier 10-es tankot, a garázsban áll az összes IRL kedvencem, és nemsokára megvan még 3 darab 10-es.
Első körben a PvE meccsek rákfenéje lesz terítéken, mégpedig az AI. Mivel az Obsidian kirúgása után a mail.ru vette át a fejlesztő szerepét, nem igazán számított senki jóra és ez be is igazolódott. Az AI buta. Nagyon. Nagyon nagyon. Buta, bugos és 'csal'. Sokszor fogsz találkozni olyan bottal, aki seggel előre spawnol és indul a csatába, lehetetlen helyeken lövi be a tankodat egymás után többször stb.
Korábban hatalmas probléma volt, hogy a torony gyűrűt bárhonnan eltalálta, akár te mozogtál, akár ő, ami ugye sebzés és még forgatni sem tudod. Ezt szerencsére megszüntették, de helyette jött az ATGM spam. Ami annyit tesz, hogy a meccsek jelentős hányadát olyan botok fogják kitenni, amik rakétát lőnek (korábban még az MBT-k is azt lőtték rád valamint néhány light tank. Ez is javítva lett). Ezzel nem lenne baj, viszont: kis tierben, jellemzően 5-6-7 körül a Swingfire nevet fogjátok megjegyezni. Ez egy ATGM only brit TD. Két rakétája van és régebben ezek full sebzést okoztak, vagyis olyan 6-800 körül / lövés. Élmény volt játszani 1500-2700 körüli HP-s tankokkal úgy, hogy villant a '6. érzék' de akkor már a semmiből kaptál 1500 sebzést ÉS nem láttad még a tankot. Ha 2-3 spawnolt, akkor garázs. Ez javítva lett, de csak annyi történt, hogy skálázódik a sebzése, most már tiertől függően 300-800 között sebez. Az AI tankokra nem vonatkozik a tier szint, tehát egy játékos által megnyitható tier 6-os tank, mint pl. a Swingfire, az AI 'kezében' lehet tier 5 és 7 is. Általában 'nevük' van, úgymint fragile, , normal, superior stb., ezek határozzák meg a szintjét és a HP-ját, skilljét. Itt jön a következő probléma, a hadnagyok. Ezek mini boss botok, csillag van a nevük mellett, és attól lesznek bossok, hogy baromi sok HP juk van, gyorsan javítják magukat, ellátnak a világ végéig és ott is átlátnak a bokrokon valamint szinte mindig weak spotot találnak és high roll-t sebeznek... Nem minden pályán vannak és nem sokan, jellemzően nehezebb meccseken szokott lenni 1-4. Érdemes ezekre fókuszálni, mert míg a fragile botok csak zavaróak, ha ügyesen játszol, ezek elég gyorsan amortizálják a HP-t. Magas szinten a kedvenc szitokszavatok a T-15 Armata lesz. Ez a jószág a T-14 MBT TD verziója, és most kapott buffot, ami miatt jelenleg úgy néz ki a dolog, hogy 4 ATGM + gépágyú van rajta, az ATGM 7-1000 körül sebez és 4 másodperc alatt lövi ki őket. Lehet matekolni. Gyakorlatilag bármilyen tier 8-as tankot képes egy adaggal kilőni, még akkor is, ha az első rakétáját megfogja az APS-ed. Ő természetesen le tudja szedni a sima lövedéket is, mert miért ne. Szemből nem lövöd be, csak a hasa legalja a weakspot, az se nagy. És jelenleg valami bug miatt sok tier 10-es meccsen van, hogy 4-5 ilyen tanyázik a zónában amit el kéne foglalnod. Ma pont volt olyan meccsem, ahol egyszerűen feladtuk, ugyanis 1 hadnagy T-15 és 5 sima campelt, amint észrevettek kaptad az áldást de őket nem tudtad sebezni, mert hiába van 20 másodperc reload az APS-en, ha egy kupacban vannak, mindig valamelyik lelövi a lövedéked.
Ellenben az AI butasága egyben kiszámíthatóvá is teszi őket, így az ATGM spam is okos játékkal kivédhető. Spottol, nem mész ki elé, megvárod egy domb, fal mögött míg 'kitáraz' és utána sebezheted. Nagyjából 15-25 sec a reload az ATGM only gépeken, ezzel lehet számolni.
Szóval a nehézség sajnos nem amiatt nehéz, hogy okos a gép, sokkal inkább a mennyiség miatt: a botokat nem érdekli a HP juk, sokszor yoloban lerohannak és amíg fordulsz feléjük a többi lő. Jellemzően arra a játékosra fókuszálnak, akinek a legkisebb a HP-ja, tierje, páncélja. MBT-vel viszont ha sebzed, rámászol, akkor klasszikus MMORPG-s tankként viselkedsz és rád fókuszálnak, mivel te vagy közel és te vagy veszélyes rájuk. Challenger vonallal pl. csak így érdemes PvE-t játszani, garantált a 'blue star' medál (legtöbb XP / meccs). De erre készülni kell, hogy sokan lesznek, mögét spawnolnak, már akkor lőnek, amikor te nem is látod stb. Szerencsére vannak jelek a változásra, de ettől a fejlesztő gárdától sokat nem várok.
A játékosok... no igen. Most össze lettek vonva a szerverek, ergo együtt játszik az NA, RUS és EU is. Ha azt hitted, hogy a WoTban a siemka lengyelek 50k csatára 500 WN8-al rosszak, akkor nem láttad még az AW-ben az oroszokat. Amiket imádni fogsz: foglalnak a botok és vissza kéne lőni a capet, de egyedül nem tudod és várnád hogy segítsenek? Nem fognak, mert a pálya másik felén próbálnak kilőni 3-an egy tankot szemből, amit nem lehet szemből kilőni. Megkerülni? Azt nem. Orosz játékos a játék legdurvábban páncélozott MBT-jében, az ATDU-ban mit csinál? Természetesen második vonalból mesterlövészkedik és pittyeg neked, a papír TD-nek, hogy menj és spottolj neki. Az iszonyat jó camoval és DPM-el ellátott tier 10-es SPHINX AFV-vel a meccs kezdete után 1 perc 23 másodperccel meghal, mert be kell rohanni középre. Rebuild kitet természetesen nem vesznek, minek az. Be se tölt nekik a játék eleve, belép csatába és AFK végig. Az elmúlt 40 meccsemen rendszeresen 2-3 játékossal próbáltuk menteni a menthetőt a muszkák miatt. Ehhez add hozzá a fenti AI csodákat és máris kapsz nehézséget és kihívást... Csapat sebzés nincs már, a szerverek összevonása után pár héttel kikapcsolták, vajon miért...? Igen azért, mert derék muszka barátaink előszeretettel lődözték az EU játékosokat just for fun. Én azzal szórakoztam, hogy feltettem ukrán meg amerikai zászlót a tankra, aminek következménye a 2-3 meccsenkénti team kill volt. El sem akartam hinni. Természetesen az is, hogyha 4 EU játékos van egy csapatban és egy orosz, akkor ő fog csak a csetre írogatni, oroszul. Ha megírod, hogy nem érted, akkor jön és lökdös... Borzalmas.
Ez a hozzáállás a fejlesztők részéről is igaz. Szerencsére nincs 'russian bias', bár egy két orosz jármű gyanúsan jó, de tényleg nem zavaróan (mint a WoTban, pl.). itt sajnos halmozottan érvényes az, hogy ontják magukból a prém tankot, amit sokszor nem is vehetsz meg a shopból, csak lootboxok formájában. Szerencsejáték FTW. A gold drága, de sok eventért, ládikában van, úgyhogy nem feltétlen kell venni. Néha segíthet, mert a grind tier 8 fölöt eléggé belassul.
Ezek a negatívumok szerintem, nem vészesek, inkább bosszantóak. Az AI viselkedését meg lehet tanulni és akkor könnyebb lesz a játék, a muszka barátainkat ignorálni kell és arra gondolni, hogy több XP jön neked, ha meghalnak 1-2 perc alatt.

Szót érdemel még a kerekes járművek fizikája, ami a nagyon szar de legalább fos között mozog. Kegyetlen szarul fordulnak, nagyobb sebességnél kanyarodásnál driftel, farol, pattog, mivel felborulni nem lehet, így mint egy flippergolyó fogsz pattogni a kövekről. A mai napig nem tudok rendesen menni velük. A kerekes TD-k viszont lomhák, és emiatt borzalmasan rosszul fordulnak, sokszor túlfordulok velük, vagy beakadok tereptárgyba, emiatt elvész a sebesség. NAGYON frusztráló. Ebben sokkal jobb a WoT.
És végül pár jó tanács ha most kezded és nem tudod milyen tankot válassz, illetve az én örök kedvenceim:
Ha klasszikus heavy tankos vagy, Challenger vonal. A 10-es ATDU egy mozgó erőd, a PISH lőszer még nerfelve is fun, ha tudsz vele weakspotot lőni.
Ha a WoT-ban a mediumok a kedvenceid, akkor a Leopard és a T vonal lesz a barátod. Nekem all around kedvencem a Leopard 2A6, a 9-es tank. A 10-es sem rossz, de lomhább és lassabban tölt. A T vonal két ágra megy, a klasszikus T-72 indul az Armata felé, a T-80 meg megáll tier 7-nél. Utóbbi mobilis a gázturbinás motor miatt, előbbi a T-90-től indul be igazán. Az Armata kötelező, ha Insane PvE achivementeket akarsz csinálni Battalionnal (klánnal), mivel 6 sec reloadra 700 alfa, iszonyat mobilitás és ember nélküli tornya van (az unmanned tornyok kevesebb sebzést kapnak be, pl. 800 helyett 100-200-at), emellé az APS-e megfogja a lövedékeket is.
Ha TD a választásod, akkor minden ágon találhatsz olyat, ami jó: Wölflinél a Stryker / Centauro a szerelem, Shiskinnél a Terminátorok, Faradaynál a K21 / Kornet.
Klasszikus scoutok nincsenek, a light tankok, AFV-k sokszor keverékei a TDk-nek: jó camo, ATGM és/vagy gépágyú, jó látótáv, nulla páncél, jó mobilitás. Nehéz velük játszani, kell rájuk a jó felszerelés, parancsnok, az ATGM only járművek esetében tudni kell, mit hol lőj. Mivel az ATGM ugye HEATként működik, magasabb tierben sok tank kiröhögi, ha lövöd őket... Kezdőknek nem ajánlom.
Az ilyen 'jack of all trade' vonal az Abrams / Merkava. Sajnos az Abrams 7-8-9 kb. detto ugyanaz emiatt baromi unalmas lehet, a 10-es viszont fun, mivel választhatsz rá egy nagyot odab*szó 140mm-es löveget (hello 1000+ sebzés HEAT-el), vagy egy kétlövetű ready rackes 120mm-t, 6 sec reloadal, 4-500 alfával. Emellé OK mobilitás és elfogadható páncél jár. A Merkava 8-asa az egyik legjobb 8-as MBT, a 9-10 tök ugyanaz, annyi a különbség, hogy a 10-es kap egy jobb APS-t... Wow.
Feng bácsi vonalán vannak az artyk, amiket csak PvE ben lehet használni, illetve a kínai MBT vonal, ami gyakorlatilag mobilitás terén light tank, közepesen jó páncéllal, illetve itt kapott helyet a cseh vonal is, a végén az én kis spirit animal tankommal, az XC-8 Wilkkel. Megéri kihúzni amíg nem jönnek rá, hogy nerfelni kéne azt a 120mm-es PELE lőszert. Az ág érdekes, pl. a 6-os Sakal iszonyat fun, a tier 7-es Rosomakot nem szerettem, olyan semmire sem jó jármű, a 8-es Roso M1-et imádtam, a 9-es tankot akkorra szerettem meg, mire kihúztam, de eladtam. A Wilk meg... a Wilk. Majd teszek fel gameplayt.
Érdekesség, akit vonz az ilyesmi, hogy van magyar harcjármű a játékban, mégpedig a tier 3-as cseh OT-65A Vydra, amit a magyar hadsereg fejlesztett D-442 FÚG néven és a csehek exportálták.
No, ennyi lenne, akinek kérdése van, írjon bátran, akár itt, akár ingame (bár ott gyorsabban válaszolok).
"You've been thunderstruck."
TierX szinten ...