A benzin akkor gázos, ha gőzös.
Pölö, egy autó - frissen kinyitott - benzintankjába gyufát dobni gyakorlatilag felesleges. Nincs megfelelő mennyiségű benzingőz keveredve levegővel, hogy berobbanjon. Ha egy lavórba, vagy vödörbe kitöltesz 20 liter mindegymilyen benzint és ráversz egy gyufát, az szépen égni fog. Mint a fáklya. Ha jóféle keverékkel teszed ugyan ez frankón fog füstölni is.
Ha fogsz egy kétliteres csukros-foszforsavas-szénsavas üdítősüveget, teszel bele 1 deciliter benzin, lezárod, jólfelrázod, kinyitod és megpróbálsz belevilágytani gyufával, akkor lekapja az alkarodról a szőrt, meg az polietilén-tereftalát palack is jól elrepül. Newton III. (Erő-ellenerő)
Hogy miért is nem robban a frissen nyitott tank és miért robban az üveg? Az oka, az alsó és felső robbanási határ(koncentráció). Ha az éghető anyagunk koncentrációja az alsó robbanási határ alatt van, akkor nincs belőle annyi a térrészben, hogy a hőforrás által felhevülve jelentős hőmérséklet és térfogat növekedést hozzon össze.
A felső robbanási határ meg azt mutatja, hogy mi az a koncentráció, ami felett már olyan sok az éghető anyagunk, hogy nem képes begyulladni, mert nincs megfelelő mennyiségű oxidálószer ahhoz, hogy pillanatszerűen "végiglobbanjon" a tüzelőanyagunk.
Amennyiben a - jelen esetben - gőz állapotú benzin koncentrációja a két érték között van, jön a pillanatszerű, nagy hő és térfogatváltozással járó jelenség. 
A gázolaj kevésbé illékony, ezért nem jelentkezik annál olyan gyakran a belobbanás.
VISZONT!
Ha, ne adj' Isten, balesetet láttok és dízel autó törte magát össze, azonnal lessetek rá a motortérre. Ha sérült az akku és csöpög/szivárog/folyik az akkusav (kénsav), azonnal el kell távolítani, mivel a gázolajjal érintkezve begyullad. Csak azáltal, hogy keverednek!
Olyan ez, mint a glicerin és kálium-permanganát keveréke. A kénsav is és a permanganát is erős oxidálószer. Az egyik jól reagál a gázolajjal, a másik a glicerinnel. Mint tudjuk az oxidáció exotherm, tehát hőt termel. ha nő a hőmérséklet, a kémiai reakciók gyorsulnak (ökölszabály: 10 Celsius fok emelkedés, megduplázza a reakciósebességet), még gyorsabban, még több hő képződik, amitől még jobban felgyorsul a folyamat és BUMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM. Így keletkezett a pillanatszerű exotherm expanzió alias robbanááááás.
UI.: Ne igyatok sokat, mert grafománok lesztek...
De:
1.:Hozzá nem értő ne matasson a motortérben egy baleset után. Nem tudja kivenni az akkumulátort. Az autók nagy többségében nem az általános ütközőzónában van elhelyezve.
Ha valami ég esetleg , akkor pláne ne nyisd fel a motorháztetőt, mert kellő mennyiségű levegőt adsz a tűzforrásnak.
2.: Egy törött autónál nagyobb veszélyforrás a feszültség alatt marad vezetékek sérülése, főleg a megszakadt, de teljesen el nem tört kábelek. Mert létrejön/ jöhet az úgynevezett átmeneti ellenállás, ami szintén melegedéshez vezet, szigetelés megolvad, esetleg meggyullad, vagy a környezetében van éghető, könnyen gyulladó anyag. (Kárpit, zajszigetelések, üregvédelem.)
Ezek persze mid szélsőségek , de egy balesetnél akkor van először tűz, ha az üzemanyagcső megsérül és valamiért nem áll le rögtön az adagolás.
Ez ráfröccsen a forró részekre, kipufogó, fék, és a fentebb említett sérült kábelek.
De ezek annyira le vannak biztosítva, hogy nirmál körülmények között nem történhet meg, csak nagyon kis eséllyel.
Amikor "magától" kiég egy autó , az álltalában emberi mulasztás, vagy konstrukciós hiba okozza.
Battlefield 2D style
"You've been thunderstruck."
TierX szinten ...